Doorgaan naar hoofdcontent

Resultaat van het project in Spanje ~ Result of the project in Spain



INCLUSIVE WEEK. OPEN DAY. - Een week over inclusie, een kijkdag op school.

We inspired in your idea of having an “Open Day”. But we decided to have it around inclusion. And had the parents participating in it.
Wij hebben ons geinspireerd op het idee van jullie ‘ kijk dagen ‘ . Maar wij hebben besloten om de focus te leggen op inclusie. Op die manier waren onze ouders betrokken bij dit gebeuren.



INCLUSIVE PLAYGROUNDS. - Speelplaatsen rond inclusive.
We inspired in your idea of having games and activities for all the children. So we used the 6th graders to help us out in the design of activities that could be fun for the little ones. They made a plan and painted them. After that, they are helping them play.
We hadden tijdens ons bezoek bij jullie gezien dat jullie spelletjes hadden voor groot en klein. Daarom hebben we aan het zesde leerjaar gevraagd om ons te helpen met het ontwerpen van spelletjes zodat het tof zou worden op de speelplaats ook voor de jongste kinderen. Het zesde leerjaar maakte een plan op met tekeningen en gingen aan de slag met schilderen. Nadat alles klaar was hielpen zij ook nog mee om de geschilderde spelletjes aan te leren aan de jongste kinderen.

 



In the Infants building, it was the teachers who painted the games. It was super fun:
Op onze kleuterschool waren het de leerkrachten die de spelletjes schilderden. Super tof was dat om te doen:


 

USE BETTER OUR SPACES - Beter gebruik maken van onze ruimtes!
We really inspired in your ideas of using the space of the whole school and not only of the classrooms. In our playground we had a space that was not used cause it needed some protection from the Sun. Well, we got it, and….Here it is!!
We hebben ons vooral geïnspireerd op de manier hoe jullie alle ruimtes gebruiken. We gingen kijken naar de hele school en niet enkel de klaslokalen. Op onze speelplaats hadden we een ruimte waar we niks mee deden omdat we geen bescherming hadden tegen de zon. Maar uiteindelijk hebben we een oplossing gevonden en is dit het resultaat.



And now, we are using it – nu gebruiken we het volop:
We had problems with the parents coming to pick up the children. They approached the doors and didn’t let the children leave. And so, we saw the white line delimiting the space in Zwaluwnest. And we copied it.
We hadden ook problemen met ouders die hun kinderen kwamen ophalen. Ze kwamen tot aan de deuren en zo konden de kinderen niet naar buiten wandelen zonder tussen de ouders te zitten. We zagen de witte lijn op het ‘t Zwaluwnest en zorgden ervoor dat we ook zo een witte lijn hadden.



Now, the parents stay behind the line and the teachers can see them, not fearing anymore the children running in between adults’ legs and getting lost.
Nu blijven de ouders achter de lijn en de leerkrachten zien duidelijk waar welke ouder staat. Er is dus geen schrik meer bij de leerkrachten dat er kinderen tussen de volwassenen zouden lopen en ze op die manier een kind kwijt zouden zijn.

DISSEMINATION- VERSPREIDING
Your blog was visited by some colleagues of yours in Brussels and they called us to do a Job Shadowing with us. They were with us.
Jullie blog is gezien tot op een school in Brussel, zij namen contact op met ons om een samenwerking op te starten. Zij zijn ook al reeds op bezoek geweest.


Many things need to improve still. But we are heading there. And –no doubt- a great leap ahead with your help.
Er zijn reeds nog vele dingen die we kunnen verbeteren en moeten doen, maar we komen er wel. En zonder twijfel met jullie hulp.

THANKS ZWALUWNEST
Dank u wel Zwaluwnest

Reacties

Populaire posts van deze blog

Learn together

Introductie tot Schrijfdans Een van de doelstellingen van het project is methodes en methodieken uitwisselen. Schrijfdans bevordert de schrijfmotoriek bij kleuters via beweging en expressie. Het start bij de grove motoriek en leidt naar de fijne motoriek. De Spaanse kleuters in deze school staan verder in hun schrijf- en leesonderwijs in vergelijking met onze kleuters,  Vanaf de 1e kleuterklas worden kleuters reeds geconfronteerd met geschreven woorden en letters. We zagen in de 2e kleuterklas dat zij heel snel hun eigen naam kunnen schrijven en zij herkennen de namen van klasgenoten. Zo ontdekken zij alle letters en gaan zij zelf aan de slag om deze te schrijven. In de 3e kleuterklas schrijven sommige kinderen de dagen van de week, de maanden, letters en cijfers ..... Toch merkten we op dat hun motorische ontwikkeling in de grote bewegingen vrij stug is. Of durfden zij zich niet te uiten op een expressieve manier omdat deze methodiek niet gekend is? Kijk maar mee. One

Rikko in de klas van D ~ Rikko in D his class

D. heeft de diagnose ASS. Communiceren is voor D. niet eenvoudig. Het wordt hem aangeleerd met allerlei hulpmiddelen. De klas is aangepast voor hem. Hij heeft een eigen hoekje. Alle teamleden zijn voorbereid. Er werden op school heel wat aanpassingen doorgevoerd voor hem. D was diagnosed with ASS. Communicate is really hard for him. They teach him with all kinda little small tools. They adjusted the classroom for him, he has his own corner to work in. All team members are prepared and know what to do. At school a lot of adjustments were arranged for him.  Hij wordt in de klas begeleid door een Pedagogisch therapeut en een logopedist. Op de foto's kan je zien hoe de P.T de daglijn met hem overloopt. During the lessons he is guided by a pedagogical therapist and a speech therapist. On the pictures you can see how the P.T shows him the schedule of the day. In de les LO bekijken we hoe D.  wordt begeleid en ondersteund door de leerlingen. De leerkracht weet duidelijk welke signa