Doorgaan naar hoofdcontent

Onderwijssysteem in Spanje ~ Education system in Spain

CEIP Arcipreste de Hita (de basisschool)

de ingang

de speelplaats ( play yard) 


Vandaag werden we onmiddellijk door Gema Lopez (head of teachers = directeur) ondergedompeld in het onderwijssysteem van Spanje.

Today we got a tour from Gema Lopez ( head of teachers) in the world of the education system from Spain.




Wetten, wetten en nog eens wetten. Jammer genoeg per regio niet hetzelfde. Het onderwijs in Spanje kan per regio heel wat verschillen... en dit volgens het politiek gebeuren in de regio.

CEIP Arcipreste de Hita is een publieke school met een diversiteit aan leerlingen. In Spanje zijn er ook nog private scholen (waar ouders schoolgeld betalen) en semi-publieke scholen (vooral katholieke scholen).

Leerkrachten hebben allen een universitair diploma. Om in een publieke school te kunnen werken moet men slagen voor een 'oposicion' (=examen). Je wordt gerangschikt op een lijst volgens examenscore, ervaringen of andere diploma's.

In de loop van de week bezoeken we verschillende klassen om beter zicht te krijgen op de schoolorganisatie en hoe zij omgaan met diversiteit. De theorie hoorden we vandaag.

Laws, laws and again laws. Its a pitty the laws aren not the same for every region. The education system in Spain depends on the region and can be totally different. This depends on political levels. 

CEIP Arcipreste de Hita is a public school with a big diversity of students. In Spain there are private school where parents pay for it and seme-public school and those are Catholic schools most of the time.

Teachers have an university degree, to be able to work in a public school you have to succeed an exam. You get ranked on a list according the scores from the exams, experiences or other degrees.

During the week we will visit all kinds of classes to get a better view on the school organisation and how they cope with diversity at a school. 



Reacties

  1. Mooi dat jullie ons op deze manier laten meegenieten van de belevenissen. We kijken, wellicht net zoals jullie, uit naar de praktijkmomenten en de rest van jullie ervaringen.
    Immers: Internationaliseren is altijd leren!
    Tot de volgende
    Philippe

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Invloeden van ons bij onze Spaanse collega's ~ How we influenced and inspired our Spanish colleagues

Open dag – Open week De Spaanse collega’s haalden inspiratie uit onze ‘Open schooldag’. Tijdens ons bezoek in van 24 tot 27 april organiseerden ze een ‘Inclusion week’, waaraan ouders en ook wij als Vlaamse collega’s konden deelnemen. We werkten samen rond drie kleuterverhalen met als thema ‘Inclusie’: "El cazo de Lorenzo" (Lorenzo's pan), "Por cuatro esquinitas de nada" (Vier kleine hoekjes van niets) en  "Orejas de mariposa" (Vlinderoren). INCLUSIVE WEEK. OPEN DAY. We inspired in the idea of having an “Open Day”. But we decided to have it around inclusion. And have the parents participating in it. We had our “Inclusion Week” in April, 24th to 27th (using the visit of our colleagues from Zwaluwnest). During those days, the parents could come and join us with activities that were meant to be about inclusion, around three inclusive stories: “El cazo de Lorenzo” (Lorenzo’s pan), “Por cuatro esquinitas de nada” (Quattre petits coins de rien

Learn together

Introductie tot Schrijfdans Een van de doelstellingen van het project is methodes en methodieken uitwisselen. Schrijfdans bevordert de schrijfmotoriek bij kleuters via beweging en expressie. Het start bij de grove motoriek en leidt naar de fijne motoriek. De Spaanse kleuters in deze school staan verder in hun schrijf- en leesonderwijs in vergelijking met onze kleuters,  Vanaf de 1e kleuterklas worden kleuters reeds geconfronteerd met geschreven woorden en letters. We zagen in de 2e kleuterklas dat zij heel snel hun eigen naam kunnen schrijven en zij herkennen de namen van klasgenoten. Zo ontdekken zij alle letters en gaan zij zelf aan de slag om deze te schrijven. In de 3e kleuterklas schrijven sommige kinderen de dagen van de week, de maanden, letters en cijfers ..... Toch merkten we op dat hun motorische ontwikkeling in de grote bewegingen vrij stug is. Of durfden zij zich niet te uiten op een expressieve manier omdat deze methodiek niet gekend is? Kijk maar mee. One