OUD-
LEERLING: (formal student)
Op
een schoolvrije dag komt een oud-leerling een dagje meedraaien in de klas. Hij
bereidde een spel voor en begeleid kleine groepjes om een spel aan te leren.
An formal student had a day off. He came
to our class to do an activity with the children of the third class. He
prepared a game at home. And was playing with the children in the class.
(inspired on our visit to infant school:
also an old student was helping in class to do an activity - El Espinar)
ZESDE
LEERJAAR:
Elke
maandag komen 2-3 leerlingen uit het zesde leerjaar tijdens de ochtend
meespelen tijdens de speeltijd.
In
de namiddag doen ze een activiteit met een klein groepje die ze zelf voorbereiden
in de klas: een spel, verhaal (steeds in het teken van het project.
Since a few weeks, a small group of
children of the sixth class (12 yrs) comes to our class to do an activity with
the children. They prepare also a game or a story to process with the children.
(We also saw something similar in infant school - El Espinar). The children over
there prepared a theatre play about a story.
NIVEAUGROEPEN:
(level groups)
Elke
ochtend voor de speeltijd komt een groepje (niveaugroepje: volgens kleur bloem)
om een begeleide activiteit te doen bij de
leerkracht. (pre-teaching – mediĆ«ren – verlengde instructie)
Every morning before the break, a
selected group of children gather with the teacher. The color of the flower
determines the level they have. According to the color of the flower the
activity or the game is adapted to their specific level. (pre-teaching –
mediation – extend instruction)
(example of infant school in El Espinar)
ANNI:
Wanneer een kleuter jarig is, gaat Anni (vriendin van Rikki) mee met de jarige naar
huis. In het schriftje kunnen de ouders iets neerschrijven of foto’s toevoegen
om te vertellen hoe de verjaardag thuis gevierd wordt of wat de kleuter thuis
doet.
When there is a birthday of a child,
Anni (a rabbit doll, friend of Rikki) goes home with the child. The parents can
make a picture story or write something in a book, to tell or show the class
what they have done at home in the evening/on a birthday (seen in infant school
in El Espinar: a book with stories from the children – third class).
YOU’RE
SPECIAL:
Wanneer
een kleuter jarig is, maken we speciale tijd vrij om deze kleuter eens extra in
de kijker te zetten. De kleuter brengt een blad mee met info over zichzelf
(lievelingskleur, familie, lievelingseten, favoriete boek,….)
De
kleuters vertellen dan wat ze zo bijzonder/leuk vinden aan de jarige. Ze maken
tekeningen. Alles wordt gebundeld in een boekje. Tijdens het schooljaar wordt
dit boekje verder aangevuld met foto’s, tekeningen, werkjes uit de klas,
talenten.
We always celebrate children’s birthday
in the class in a special moment. The child tells the class what he/she like
the most (eating, watching on TV, favorite color,…)
We tell the child what we like about
him/her, why we like him/her so much. The teacher write down these comments on
his paper with picture of the child. During the year, we complete this
information with other pictures, drawings of the child (inspired by primary
school – Martha – El Espinar).
We organiseren
geregeld een vlieg-voormiddag. Op dat moment krijgen de ouders de kans om in de
klas te komen. Ze kunnen een activiteit begeleiden/meespelen. Zo maken ze
kennis met het klasgebeuren. Ouders zijn steeds welkom. Er zijn reeds enkele
ouders die plannen om een activiteit te komen begeleiden. Wanneer we op uitstap
gaan, krijgen de ouders de kans om mee te gaan en te begeleiden.
Een
ouder is muziekleerkracht in de academie. Zij gaf een muziekles aan de
kleuters.
We frequently organize an open day at school.
On that moment the parents have the possibility to come into the classroom and participate
in some activities with the children. They get to know how we work in class.
Some parents will come more than ones to do something in class. Sometimes they
come to help us organize activities outside the school.
There was also a parent who came in
class to give a music lesson. She is a music teacher in the academy (we saw in
different classes parents who participating in class – El Espinar).
Reacties
Een reactie posten