Doorgaan naar hoofdcontent

Invloeden bij de 5 jarigen ~ a look the influence with the 5 year old



OUD- LEERLING: (formal student)
Op een schoolvrije dag komt een oud-leerling een dagje meedraaien in de klas. Hij bereidde een spel voor en begeleid kleine groepjes om een spel aan te leren.
An formal student had a day off. He came to our class to do an activity with the children of the third class. He prepared a game at home. And was playing with the children in the class.
(inspired on our visit to infant school: also an old student was helping in class to do an activity - El Espinar)


ZESDE LEERJAAR:
Elke maandag komen 2-3 leerlingen uit het zesde leerjaar tijdens de ochtend meespelen tijdens de speeltijd.
In de namiddag doen ze een activiteit met een klein groepje die ze zelf voorbereiden in de klas: een spel, verhaal (steeds in het teken van het project.
Since a few weeks, a small group of children of the sixth class (12 yrs) comes to our class to do an activity with the children. They prepare also a game or a story to process with the children. (We also saw something similar in infant school - El Espinar). The children over there prepared a theatre play about a story.



NIVEAUGROEPEN: (level groups)
Elke ochtend voor de speeltijd komt een groepje (niveaugroepje: volgens kleur bloem) om een begeleide activiteit te doen bij de  leerkracht. (pre-teaching – mediĆ«ren – verlengde instructie)
Every morning before the break, a selected group of children gather with the teacher. The color of the flower determines the level they have. According to the color of the flower the activity or the game is adapted to their specific level. (pre-teaching – mediation – extend instruction)
(example of infant school in El Espinar)

ANNI:
Wanneer een kleuter jarig is, gaat Anni (vriendin van Rikki) mee met de jarige naar huis. In het schriftje kunnen de ouders iets neerschrijven of foto’s toevoegen om te vertellen hoe de verjaardag thuis gevierd wordt of wat de kleuter thuis doet.
When there is a birthday of a child, Anni (a rabbit doll, friend of Rikki) goes home with the child. The parents can make a picture story or write something in a book, to tell or show the class what they have done at home in the evening/on a birthday (seen in infant school in El Espinar: a book with stories from the children – third class).


YOU’RE SPECIAL:
Wanneer een kleuter jarig is, maken we speciale tijd vrij om deze kleuter eens extra in de kijker te zetten. De kleuter brengt een blad mee met info over zichzelf (lievelingskleur, familie, lievelingseten, favoriete boek,….)
De kleuters vertellen dan wat ze zo bijzonder/leuk vinden aan de jarige. Ze maken tekeningen. Alles wordt gebundeld in een boekje. Tijdens het schooljaar wordt dit boekje verder aangevuld met foto’s, tekeningen, werkjes uit de klas, talenten.
We always celebrate children’s birthday in the class in a special moment. The child tells the class what he/she like the most (eating, watching on TV, favorite color,…)
We tell the child what we like about him/her, why we like him/her so much. The teacher write down these comments on his paper with picture of the child. During the year, we complete this information with other pictures, drawings of the child (inspired by primary school – Martha – El Espinar).


OUDERS IN DE KLAS: participation of parents
We organiseren geregeld een vlieg-voormiddag. Op dat moment krijgen de ouders de kans om in de klas te komen. Ze kunnen een activiteit begeleiden/meespelen. Zo maken ze kennis met het klasgebeuren. Ouders zijn steeds welkom. Er zijn reeds enkele ouders die plannen om een activiteit te komen begeleiden. Wanneer we op uitstap gaan, krijgen de ouders de kans om mee te gaan en te begeleiden.
Een ouder is muziekleerkracht in de academie. Zij gaf een muziekles aan de kleuters.
We frequently organize an open day at school. On that moment the parents have the possibility to come into the classroom and participate in some activities with the children. They get to know how we work in class. Some parents will come more than ones to do something in class. Sometimes they come to help us organize activities outside the school.
There was also a parent who came in class to give a music lesson. She is a music teacher in the academy (we saw in different classes parents who participating in class – El Espinar).















Reacties

Populaire posts van deze blog

Invloeden van ons bij onze Spaanse collega's ~ How we influenced and inspired our Spanish colleagues

Open dag – Open week De Spaanse collega’s haalden inspiratie uit onze ‘Open schooldag’. Tijdens ons bezoek in van 24 tot 27 april organiseerden ze een ‘Inclusion week’, waaraan ouders en ook wij als Vlaamse collega’s konden deelnemen. We werkten samen rond drie kleuterverhalen met als thema ‘Inclusie’: "El cazo de Lorenzo" (Lorenzo's pan), "Por cuatro esquinitas de nada" (Vier kleine hoekjes van niets) en  "Orejas de mariposa" (Vlinderoren). INCLUSIVE WEEK. OPEN DAY. We inspired in the idea of having an “Open Day”. But we decided to have it around inclusion. And have the parents participating in it. We had our “Inclusion Week” in April, 24th to 27th (using the visit of our colleagues from Zwaluwnest). During those days, the parents could come and join us with activities that were meant to be about inclusion, around three inclusive stories: “El cazo de Lorenzo” (Lorenzo’s pan), “Por cuatro esquinitas de nada” (Quattre petits coins de rien

Learn together

Introductie tot Schrijfdans Een van de doelstellingen van het project is methodes en methodieken uitwisselen. Schrijfdans bevordert de schrijfmotoriek bij kleuters via beweging en expressie. Het start bij de grove motoriek en leidt naar de fijne motoriek. De Spaanse kleuters in deze school staan verder in hun schrijf- en leesonderwijs in vergelijking met onze kleuters,  Vanaf de 1e kleuterklas worden kleuters reeds geconfronteerd met geschreven woorden en letters. We zagen in de 2e kleuterklas dat zij heel snel hun eigen naam kunnen schrijven en zij herkennen de namen van klasgenoten. Zo ontdekken zij alle letters en gaan zij zelf aan de slag om deze te schrijven. In de 3e kleuterklas schrijven sommige kinderen de dagen van de week, de maanden, letters en cijfers ..... Toch merkten we op dat hun motorische ontwikkeling in de grote bewegingen vrij stug is. Of durfden zij zich niet te uiten op een expressieve manier omdat deze methodiek niet gekend is? Kijk maar mee. One