Doorgaan naar hoofdcontent

Nieuwe avonturen met Rikki en Rikko! ~ New adventures with Rikki and Rikko!

Een nieuw schooljaar is gestart! In de vakantie hebben we niet stil gezeten en zijn we op zoek gegaan naar een manier hoe we internationalisering ( en project Rikki en Rikko) kunnen verder zetten in het eerste leerjaar.
A new schoolyear has started! During the holiday we were pretty busy to find a way to introduce the internationalisation project ( and the Rikki and Rikko project) in the first year of primary school.

De kindjes waren vorig jaar zo enthousiast over Rikki en Rikko dat we deze poppen zagen als een perfecte manier om dit in het eerste leerjaar te introduceren.
De directie kwam op de eerste dag Rikki en Rikko in de klas brengen en vragen of ze bij ons mochten blijven. Tuurlijk waren de kindjes zeer blij om hen terug te zien en gingen onmiddellijk akkoord om te zorgen voor Rikki en Rikko. ( ze vroeg dit ook in de derde kleuterklas met de Annie pop)
The kids were so excited last year about Rikki and Rikko that they were the perfect way to introduce it in the first of year of primary.  The principal of the school came to our classes with Rikki and Rikko, they were looking for a place to stay and of course the kids wanted to take care of them right away! ( she also asked it in the 3th year of kindergarden with the Annie doll)


Na een paar dagen verdwenen Rikki en daarna ook Rikko. Ze waren bang dat een klas zonder klasafspraken niet goed ging lukken en dat er al snel ruzie zou zijn. Rikki en Rikko schreven een brief naar de kindjes om alles uit te leggen en om te zeggen dat ze terug gingen komen als er duidelijke klasafspraken waren. De kindjes van het eerste leerjaar gingen aan de slag en zorgden ervoor dat ze duidelijke klasafspraken hadden. Iedereen kreeg een document met die afspraken in het klein en iedereen ondertekende deze afspraken.
After a few days Rikki and a little later Rikko were gone. They were afraid that a class without class rules wouldn't be okay and were convinced the kids would have fights and they would not like it. They didn't leave without leaving the kids a note with a question. They had to make class rules and let them know if they were ready. That way they might come back. The kids started right away and worked in groups to make the best class rules. When they were finished they all got a document with the rules writen on it and had to sign it. 


Nadien gingen we vieren met de kindjes van de derde kleuterklas want Rikki en Rikko waren terug!
Maar op de receptie was nog een speciale gast. De kindjes van de derde kleuterklas brachten ook iemand mee. Een lief meisjes konijn genaamd Annie. Rikki en Rikko waren super blij om haar terug te zien want zij hadden tijdens de zomervakantie allerlei leuke dingen gedaan.
Afterwards we had a little party together with the kids from the 3th year of kindergarden because Rikki and Rikko were back. They found our letter and came back. But they were not the only special guests, there was someone else. The kids from the 3th year of kindergarden brought a girl bunny named Annie. Rikki and Rikko were super happy to see her again, because they had spend the entire summer holiday together.

Om al die leuke dingen te vieren klonken we met een drankje en smulde we van een hapje.
Op naar een schooljaar vol leuke dingen met Rikki, Rikko en Annie.
Learn together to live together!
To celebrate all those happy things we drank a little drink and ate some snacks.
Cheers to a new schoolyear full of fun things with Rikki, Rikko and Annie!
Learn together to live together! 


Tot snel met meer nieuws en foto's!
See ya soon with more news and pictures!







Reacties

Populaire posts van deze blog

Rikko in de klas van D ~ Rikko in D his class

D. heeft de diagnose ASS. Communiceren is voor D. niet eenvoudig. Het wordt hem aangeleerd met allerlei hulpmiddelen. De klas is aangepast voor hem. Hij heeft een eigen hoekje. Alle teamleden zijn voorbereid. Er werden op school heel wat aanpassingen doorgevoerd voor hem. D was diagnosed with ASS. Communicate is really hard for him. They teach him with all kinda little small tools. They adjusted the classroom for him, he has his own corner to work in. All team members are prepared and know what to do. At school a lot of adjustments were arranged for him.  Hij wordt in de klas begeleid door een Pedagogisch therapeut en een logopedist. Op de foto's kan je zien hoe de P.T de daglijn met hem overloopt. During the lessons he is guided by a pedagogical therapist and a speech therapist. On the pictures you can see how the P.T shows him the schedule of the day. In de les LO bekijken we hoe D.  wordt begeleid en ondersteund door de leerlingen. De leerkracht weet duidelijk welke signa

Learn together

Introductie tot Schrijfdans Een van de doelstellingen van het project is methodes en methodieken uitwisselen. Schrijfdans bevordert de schrijfmotoriek bij kleuters via beweging en expressie. Het start bij de grove motoriek en leidt naar de fijne motoriek. De Spaanse kleuters in deze school staan verder in hun schrijf- en leesonderwijs in vergelijking met onze kleuters,  Vanaf de 1e kleuterklas worden kleuters reeds geconfronteerd met geschreven woorden en letters. We zagen in de 2e kleuterklas dat zij heel snel hun eigen naam kunnen schrijven en zij herkennen de namen van klasgenoten. Zo ontdekken zij alle letters en gaan zij zelf aan de slag om deze te schrijven. In de 3e kleuterklas schrijven sommige kinderen de dagen van de week, de maanden, letters en cijfers ..... Toch merkten we op dat hun motorische ontwikkeling in de grote bewegingen vrij stug is. Of durfden zij zich niet te uiten op een expressieve manier omdat deze methodiek niet gekend is? Kijk maar mee. One