Doorgaan naar hoofdcontent

Een kleine verandering in de denkwijze maar met een groot resultaat! ~ A minor mentality switch creating huge differences in our approach and outcomes

Tijdens onze bezoeken in Spanje hebben we gemerkt dat de juffen op een zeer rustige manier met kinderen omgaan, kinderen leren daar ook echt voor elkaar zorgen, elkaar waarderen en sterktes inzien. De kleuters leren ook om geduld te hebben en om verdraagzaam te zijn tegenover elkaar. Die denkwijze en manier van omgaan met elkaar zorgt ervoor dat kinderen spontaan elkaar helpen, rustig kunnen wachten en respect opbrengen voor anderen. In onze klas is het dan ook zo dat door zo te denken en de focus te leggen op elkaar helpen, waardering te uiten naar anderen en geduld te hebben de sfeer echt goed zit. Iedereen helpt elkaar, is lief voor elkaar, uit zijn waardering en respect voor de andere en ze kunnen al meer geduld opbrengen en wachten. Als voorbeeld is er een kleuter die schoenen kan strikken en dit spontaan bij andere gaat doen wanneer hun schoen moet gestrikt worden. Kleuters gaan ook spontaan aan haar hulp vragen, de kleuter is ermee geholpen en de kleuter die het kan is trots dat zij kan helpen. Ze leren op die manier ook elkaar dingen aan. Respect naar elkaar toe is belangrijk in een groep en bevordert ook alleen maar een goede sfeer in de klas.
Een kleine verandering in de manier van denken en omgaan met elkaar die grote gevolgen heeft, en dit in de positieve zin.

During our visits in Spain we noticed that the teachers had a really relaxing way of how they worked with the kids. They learn them how to take care of eachother, how to appreciate eachother and to focus on the strenghts from the other ones.  The kids also learn to have patience and to be tolerant. That way of working and thinking makes sure that kids help eachother  in a spontaneous way, to able to wait,...
For example there is a child that can tie her own shoes and she does that with all the other ones too. The others ask her for help and she is proud that she is the one who can help them. She even teaches them how to do it. Showing respect is a really important thing in a group and it only makes sure there is a good atmosphere.  Every little change in their way of thinking and getting along has big results, in a positive way!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Invloeden van ons bij onze Spaanse collega's ~ How we influenced and inspired our Spanish colleagues

Open dag – Open week De Spaanse collega’s haalden inspiratie uit onze ‘Open schooldag’. Tijdens ons bezoek in van 24 tot 27 april organiseerden ze een ‘Inclusion week’, waaraan ouders en ook wij als Vlaamse collega’s konden deelnemen. We werkten samen rond drie kleuterverhalen met als thema ‘Inclusie’: "El cazo de Lorenzo" (Lorenzo's pan), "Por cuatro esquinitas de nada" (Vier kleine hoekjes van niets) en  "Orejas de mariposa" (Vlinderoren). INCLUSIVE WEEK. OPEN DAY. We inspired in the idea of having an “Open Day”. But we decided to have it around inclusion. And have the parents participating in it. We had our “Inclusion Week” in April, 24th to 27th (using the visit of our colleagues from Zwaluwnest). During those days, the parents could come and join us with activities that were meant to be about inclusion, around three inclusive stories: “El cazo de Lorenzo” (Lorenzo’s pan), “Por cuatro esquinitas de nada” (Quattre petits coins de rien ...

Resultaat van het project in Spanje ~ Result of the project in Spain

INCLUSIVE WEEK. OPEN DAY. - Een week over inclusie, een kijkdag op school. We inspired in your idea of having an “Open Day”. But we decided to have it around inclusion. And had the parents participating in it. Wij hebben ons geinspireerd op het idee van jullie ‘ kijk dagen ‘ . Maar wij hebben besloten om de focus te leggen op inclusie. Op die manier waren onze ouders betrokken bij dit gebeuren. INCLUSIVE PLAYGROUNDS. - Speelplaatsen rond inclusive. We inspired in your idea of having games and activities for all the children. So we used the 6 th graders to help us out in the design of activities that could be fun for the little ones. They made a plan and painted them. After that, they are helping them play. We hadden tijdens ons bezoek bij jullie gezien dat jullie spelletjes hadden voor groot en klein. Daarom hebben we aan het zesde leerjaar gevraagd om ons te helpen met het ontwerpen van spellet...