Doorgaan naar hoofdcontent

Een kleine verandering in de denkwijze maar met een groot resultaat! ~ A minor mentality switch creating huge differences in our approach and outcomes

Tijdens onze bezoeken in Spanje hebben we gemerkt dat de juffen op een zeer rustige manier met kinderen omgaan, kinderen leren daar ook echt voor elkaar zorgen, elkaar waarderen en sterktes inzien. De kleuters leren ook om geduld te hebben en om verdraagzaam te zijn tegenover elkaar. Die denkwijze en manier van omgaan met elkaar zorgt ervoor dat kinderen spontaan elkaar helpen, rustig kunnen wachten en respect opbrengen voor anderen. In onze klas is het dan ook zo dat door zo te denken en de focus te leggen op elkaar helpen, waardering te uiten naar anderen en geduld te hebben de sfeer echt goed zit. Iedereen helpt elkaar, is lief voor elkaar, uit zijn waardering en respect voor de andere en ze kunnen al meer geduld opbrengen en wachten. Als voorbeeld is er een kleuter die schoenen kan strikken en dit spontaan bij andere gaat doen wanneer hun schoen moet gestrikt worden. Kleuters gaan ook spontaan aan haar hulp vragen, de kleuter is ermee geholpen en de kleuter die het kan is trots dat zij kan helpen. Ze leren op die manier ook elkaar dingen aan. Respect naar elkaar toe is belangrijk in een groep en bevordert ook alleen maar een goede sfeer in de klas.
Een kleine verandering in de manier van denken en omgaan met elkaar die grote gevolgen heeft, en dit in de positieve zin.

During our visits in Spain we noticed that the teachers had a really relaxing way of how they worked with the kids. They learn them how to take care of eachother, how to appreciate eachother and to focus on the strenghts from the other ones.  The kids also learn to have patience and to be tolerant. That way of working and thinking makes sure that kids help eachother  in a spontaneous way, to able to wait,...
For example there is a child that can tie her own shoes and she does that with all the other ones too. The others ask her for help and she is proud that she is the one who can help them. She even teaches them how to do it. Showing respect is a really important thing in a group and it only makes sure there is a good atmosphere.  Every little change in their way of thinking and getting along has big results, in a positive way!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Invloeden van ons bij onze Spaanse collega's ~ How we influenced and inspired our Spanish colleagues

Open dag – Open week De Spaanse collega’s haalden inspiratie uit onze ‘Open schooldag’. Tijdens ons bezoek in van 24 tot 27 april organiseerden ze een ‘Inclusion week’, waaraan ouders en ook wij als Vlaamse collega’s konden deelnemen. We werkten samen rond drie kleuterverhalen met als thema ‘Inclusie’: "El cazo de Lorenzo" (Lorenzo's pan), "Por cuatro esquinitas de nada" (Vier kleine hoekjes van niets) en  "Orejas de mariposa" (Vlinderoren). INCLUSIVE WEEK. OPEN DAY. We inspired in the idea of having an “Open Day”. But we decided to have it around inclusion. And have the parents participating in it. We had our “Inclusion Week” in April, 24th to 27th (using the visit of our colleagues from Zwaluwnest). During those days, the parents could come and join us with activities that were meant to be about inclusion, around three inclusive stories: “El cazo de Lorenzo” (Lorenzo’s pan), “Por cuatro esquinitas de nada” (Quattre petits coins de rien

Learn together

Introductie tot Schrijfdans Een van de doelstellingen van het project is methodes en methodieken uitwisselen. Schrijfdans bevordert de schrijfmotoriek bij kleuters via beweging en expressie. Het start bij de grove motoriek en leidt naar de fijne motoriek. De Spaanse kleuters in deze school staan verder in hun schrijf- en leesonderwijs in vergelijking met onze kleuters,  Vanaf de 1e kleuterklas worden kleuters reeds geconfronteerd met geschreven woorden en letters. We zagen in de 2e kleuterklas dat zij heel snel hun eigen naam kunnen schrijven en zij herkennen de namen van klasgenoten. Zo ontdekken zij alle letters en gaan zij zelf aan de slag om deze te schrijven. In de 3e kleuterklas schrijven sommige kinderen de dagen van de week, de maanden, letters en cijfers ..... Toch merkten we op dat hun motorische ontwikkeling in de grote bewegingen vrij stug is. Of durfden zij zich niet te uiten op een expressieve manier omdat deze methodiek niet gekend is? Kijk maar mee. One