Doorgaan naar hoofdcontent

Skypen met Rikko en de Spaanse kindjes ~ Skype session with Rikko and the Spanish kids

Vandaag was het zover, we hebben Rikko gezien!
De skype sessie was om 9:15 voorzien, ongeduldig zaten de kleutertjes te wachten op Rikko.
En ja hoor daar was hij dan!
Via skype konden we zien waar hij was en of alles ok was met hem.
De kleuters van de Spaanse school lieten Rikko met trots zien en ja hoor ook al spreken we niet dezelfde taal, we begrepen elkaar ( mits vertaling van de juffen).
De Spaanse kindjes konden ons vertellen dat Rikko heel flink was en toch nog een beetje verlegen was maar hij had al veel vriendjes gemaakt. Hij had daar al geleerd hoe hij zijn naam moest schrijven, mocht mee spelletjes spelen in de klas en om hem niet alleen te laten voelen mocht hij mee met kindjes naar huis.
Rikki was natuurlijk ook super enthousiast om zijn broertje te zien.
Zowel de kindjes bij ons als in Spanje hadden natuurlijk enkele vragen.
Wanneer komt Rikko terug, heeft hij het naar zijn zin, wat doen jullie met Rikko in de klas, is alles goed met Rikki, ....
Nadat alle vraagjes beantwoord waren was het tijd om afscheid te nemen.
Zowel in het Nederlands als in het Spaans natuurlijk.
Nog 4 weken en dan komt Rikko terug ( na de herfstvakantie) daar kijken de kleuters enorm naar uit.
Om Rikki niet alleen te laten na school nu zijn broertje weg is, mag Rikki ook mee met de kindjes naar huis ( kindje van de dag). Als Rikko terug is zal de andere klas dit ook kunnen doen.
We kregen ook een taakje vanuit Spanje, foto's nemen wat we doen met Rikki terwijl Rikko weg is en hen dan opsturen in een briefje. En natuurlijk vroegen wij hetzelfde aan hen 😉

Een meer dan geslaagde eerste kennismaking met de Spaanse kindjes en een heel blij weerzien met Rikko.


Today was a big day, we were about to see Rikko!
We arranged a skype session with Spain at 9:15, the kids were waiting and were so excited to see where their friend Rikko was. Thanks to skype we could see him and ask him if he was ok. The Spanish kids told us Rikko was doing very well and he was a little shy. They let him play games with them and to make sure he didn't feel lonely he could spend the night at a childs home. Every day he went home with a different girl or boy. 
Of course Rikki was super excited to see his brother!
Both Flemish and Spanish kids had questions. When will he be back, does he like Spain, what is he doing during the day, is he ok,...
When all those questions were answered it was time to say goodbye.
And of course they said goodbye in Flemish but also in Spanish.
In 4 weeks he will be back in Belgium, the kids can't wait to have him back.
Because Rikki is all alone here now he can go home with our kids after school to spend the night there. They love it! When Rikko is back he will go home with the kids from the other class too. In the end of the Skype session we got a little task, we had to take pictures of Rikki and send those pictures to Spain, of course we asked them to do the same with Rikko. 

We loved to see Rikko again and the sweet Spanish kids who are taking very good care of him. This was a very nice moment and a first ' meet and greet ' moment between the Flemish and the Spanish kids. 





Rikko en Rikki hebben iedereen hun hartjes veroverd, allemaal in de ban van de 2 schattige konijntjes zijn ze ook in Spanje druk in de weer met het project. (maken van Rikko's met plasticine)  

Rikko and Rikki stole everybody's hearts, even in Spain they are busy making Rikko's in play doh. 





Reacties

Populaire posts van deze blog

Invloeden van ons bij onze Spaanse collega's ~ How we influenced and inspired our Spanish colleagues

Open dag – Open week De Spaanse collega’s haalden inspiratie uit onze ‘Open schooldag’. Tijdens ons bezoek in van 24 tot 27 april organiseerden ze een ‘Inclusion week’, waaraan ouders en ook wij als Vlaamse collega’s konden deelnemen. We werkten samen rond drie kleuterverhalen met als thema ‘Inclusie’: "El cazo de Lorenzo" (Lorenzo's pan), "Por cuatro esquinitas de nada" (Vier kleine hoekjes van niets) en  "Orejas de mariposa" (Vlinderoren). INCLUSIVE WEEK. OPEN DAY. We inspired in the idea of having an “Open Day”. But we decided to have it around inclusion. And have the parents participating in it. We had our “Inclusion Week” in April, 24th to 27th (using the visit of our colleagues from Zwaluwnest). During those days, the parents could come and join us with activities that were meant to be about inclusion, around three inclusive stories: “El cazo de Lorenzo” (Lorenzo’s pan), “Por cuatro esquinitas de nada” (Quattre petits coins de rien

Learn together

Introductie tot Schrijfdans Een van de doelstellingen van het project is methodes en methodieken uitwisselen. Schrijfdans bevordert de schrijfmotoriek bij kleuters via beweging en expressie. Het start bij de grove motoriek en leidt naar de fijne motoriek. De Spaanse kleuters in deze school staan verder in hun schrijf- en leesonderwijs in vergelijking met onze kleuters,  Vanaf de 1e kleuterklas worden kleuters reeds geconfronteerd met geschreven woorden en letters. We zagen in de 2e kleuterklas dat zij heel snel hun eigen naam kunnen schrijven en zij herkennen de namen van klasgenoten. Zo ontdekken zij alle letters en gaan zij zelf aan de slag om deze te schrijven. In de 3e kleuterklas schrijven sommige kinderen de dagen van de week, de maanden, letters en cijfers ..... Toch merkten we op dat hun motorische ontwikkeling in de grote bewegingen vrij stug is. Of durfden zij zich niet te uiten op een expressieve manier omdat deze methodiek niet gekend is? Kijk maar mee. One