Doorgaan naar hoofdcontent

Samenwerken ~ collaborate

Dit schooljaar loopt er, dankzij het Erasmus + programma, een samenwerking voor innovatie en uitwisseling van goede praktijken tussen GO! Basisschool 't Zwaluwnest en een basisschool in Spanje   klik hier: El Espinar.

This school year thanks to the Erasmus + program, a collaboration for inovation and an exchange of all good things between GO! Basisschool 't Zwaluwnest and a primary school in Spain. 

De bedoeling is van elkaar te leren op gebied van inclusie en met name de sociale inclusie vanaf de kleuterklas.

Goal of the project is to know more about inclusion and more specific about social inclusion starting in kindergarten. 

Daarvoor zijn schoolbezoeken gepland. Drie teamleden en de directie uit Spanje kwamen reeds op bezoek. Volgende week - van maandag 24 april tot en met vrijdag 28 april - gaan wij een kijkje nemen hoe zij daar werk maken van hun inclusie verhaal, hoe zij het welbevinden van elk kind behartigen en op welke manier zij elk kind integreren in hun klasgroep zodat iedereen leert van elkaar en met elkaar of zoals we in het GO! zeggen: samen leren samenleven!

For that project we will visit both schools. Three team members and the principal from Spain already came over for a visit. Next week from monday april 24th until friday april 28th we will go and take a look at their inclusion story at their school. How do they include kids in a class making sure the well-being is guaranteed.

Via deze blog houden we jullie op de hoogte van onze ervaringen.

Thanks to this blog you can follow us, we will keep you posted about our experiences. 


Kaatje, Lindsay en Natalie





Reacties

Populaire posts van deze blog

Invloeden van ons bij onze Spaanse collega's ~ How we influenced and inspired our Spanish colleagues

Open dag – Open week De Spaanse collega’s haalden inspiratie uit onze ‘Open schooldag’. Tijdens ons bezoek in van 24 tot 27 april organiseerden ze een ‘Inclusion week’, waaraan ouders en ook wij als Vlaamse collega’s konden deelnemen. We werkten samen rond drie kleuterverhalen met als thema ‘Inclusie’: "El cazo de Lorenzo" (Lorenzo's pan), "Por cuatro esquinitas de nada" (Vier kleine hoekjes van niets) en  "Orejas de mariposa" (Vlinderoren). INCLUSIVE WEEK. OPEN DAY. We inspired in the idea of having an “Open Day”. But we decided to have it around inclusion. And have the parents participating in it. We had our “Inclusion Week” in April, 24th to 27th (using the visit of our colleagues from Zwaluwnest). During those days, the parents could come and join us with activities that were meant to be about inclusion, around three inclusive stories: “El cazo de Lorenzo” (Lorenzo’s pan), “Por cuatro esquinitas de nada” (Quattre petits coins de rien

Learn together

Introductie tot Schrijfdans Een van de doelstellingen van het project is methodes en methodieken uitwisselen. Schrijfdans bevordert de schrijfmotoriek bij kleuters via beweging en expressie. Het start bij de grove motoriek en leidt naar de fijne motoriek. De Spaanse kleuters in deze school staan verder in hun schrijf- en leesonderwijs in vergelijking met onze kleuters,  Vanaf de 1e kleuterklas worden kleuters reeds geconfronteerd met geschreven woorden en letters. We zagen in de 2e kleuterklas dat zij heel snel hun eigen naam kunnen schrijven en zij herkennen de namen van klasgenoten. Zo ontdekken zij alle letters en gaan zij zelf aan de slag om deze te schrijven. In de 3e kleuterklas schrijven sommige kinderen de dagen van de week, de maanden, letters en cijfers ..... Toch merkten we op dat hun motorische ontwikkeling in de grote bewegingen vrij stug is. Of durfden zij zich niet te uiten op een expressieve manier omdat deze methodiek niet gekend is? Kijk maar mee. One