Introductie tot Schrijfdans
Een van de doelstellingen van het project is methodes en methodieken uitwisselen. Schrijfdans bevordert de schrijfmotoriek bij kleuters via beweging en expressie. Het start bij de grove motoriek en leidt naar de fijne motoriek.
De Spaanse kleuters in deze school staan verder in hun schrijf- en leesonderwijs in vergelijking met onze kleuters, Vanaf de 1e kleuterklas worden kleuters reeds geconfronteerd met geschreven woorden en letters. We zagen in de 2e kleuterklas dat zij heel snel hun eigen naam kunnen schrijven en zij herkennen de namen van klasgenoten. Zo ontdekken zij alle letters en gaan zij zelf aan de slag om deze te schrijven. In de 3e kleuterklas schrijven sommige kinderen de dagen van de week, de maanden, letters en cijfers .....
Toch merkten we op dat hun motorische ontwikkeling in de grote bewegingen vrij stug is. Of durfden zij zich niet te uiten op een expressieve manier omdat deze methodiek niet gekend is? Kijk maar mee.
One of the goals from this project is to exchange methods. The activity where the kids practice their writing skills by using movements and expression. It all starts with big motor skills and leads to fine motor skills.
The Spanish kids in this school achieved more in writing and reading education. Starting from the time they are toddlers they are confronted with words and letters.
We also saw that in 2nd year of kindergarten they learn to write their own name and recognize letters from the names of the other kids in their class. That way they explore all letters and are inspired to start writing them. In 3th year of kindergarten some kids even write down the days of the weeks, months, dates,...
Though we noticed that their movements are rather rigid on the big motor skills development.
Maybe they were shy because this activity was something totally new.
Reacties
Een reactie posten