Doorgaan naar hoofdcontent

Ouderparticipatie bij de kleuters ~ parental participation in kindergarten

Vandaag zijn we opnieuw op bezoek bij de kleuters. Op de speelplaats worden allerlei spelletjes georganiseerd waar ouders de spelletjes begeleiden.

Today we visited the kindergarten again. At the playground the teachers organized all kinda games, were the parents guided the little groups.

     

In de kleuterklassen wordt een thema uitgewerkt zoals wij ook doen doch, zij hebben hier veel minder materiaal waardoor eigen creativiteit belangrijk is om de klas in te kleden.

In every class they decorate and work like we work but they don't have as much material as we do. The teachers in Spain have less stuff to use but their creativity is really big when you see what they do to decorate their classes and make games with sometimes really a small amount of stuff. 
       


Reeds in de kleuterklassen wordt er aan spontaan schrijfonderwijs gedaan.
Er wordt hier vanaf 3 jaar geschreven.
Het is vooral naschrijven en vanuit het rolmodel van de leerkracht.
De ochtendroutines gebeuren hier met een krijtje in de hand en de grond als schrijfblad.
Er kan geschreven en getekend worden. In de klas zie je dat heel veel voorwerpen een label hebben met pictogram en naam, op die manier komen de kleuters steeds in contact met geschreven woorden.

Already during kindergarten they work on writing skills on a very spontaneous way. They start writing at the age of 3. Of course this is mostly copy and write what they see, and not to forget the teacher is an important role model in all this. The morning routines include a little crayon and the floor as a paper to write on. They can write and draw. When u look around in the classes you see the a lot of labels on stuff where the word is written on it so the kids can see by the pictogram what it is and also see whats the word for it. That way the little toddlers already get used to seing written words and letters.

       






Reacties

Populaire posts van deze blog

Rikko in de klas van D ~ Rikko in D his class

D. heeft de diagnose ASS. Communiceren is voor D. niet eenvoudig. Het wordt hem aangeleerd met allerlei hulpmiddelen. De klas is aangepast voor hem. Hij heeft een eigen hoekje. Alle teamleden zijn voorbereid. Er werden op school heel wat aanpassingen doorgevoerd voor hem. D was diagnosed with ASS. Communicate is really hard for him. They teach him with all kinda little small tools. They adjusted the classroom for him, he has his own corner to work in. All team members are prepared and know what to do. At school a lot of adjustments were arranged for him.  Hij wordt in de klas begeleid door een Pedagogisch therapeut en een logopedist. Op de foto's kan je zien hoe de P.T de daglijn met hem overloopt. During the lessons he is guided by a pedagogical therapist and a speech therapist. On the pictures you can see how the P.T shows him the schedule of the day. In de les LO bekijken we hoe D.  wordt begeleid en ondersteund door de leerlingen. De leerkracht weet duidelijk welke signa

Learn together

Introductie tot Schrijfdans Een van de doelstellingen van het project is methodes en methodieken uitwisselen. Schrijfdans bevordert de schrijfmotoriek bij kleuters via beweging en expressie. Het start bij de grove motoriek en leidt naar de fijne motoriek. De Spaanse kleuters in deze school staan verder in hun schrijf- en leesonderwijs in vergelijking met onze kleuters,  Vanaf de 1e kleuterklas worden kleuters reeds geconfronteerd met geschreven woorden en letters. We zagen in de 2e kleuterklas dat zij heel snel hun eigen naam kunnen schrijven en zij herkennen de namen van klasgenoten. Zo ontdekken zij alle letters en gaan zij zelf aan de slag om deze te schrijven. In de 3e kleuterklas schrijven sommige kinderen de dagen van de week, de maanden, letters en cijfers ..... Toch merkten we op dat hun motorische ontwikkeling in de grote bewegingen vrij stug is. Of durfden zij zich niet te uiten op een expressieve manier omdat deze methodiek niet gekend is? Kijk maar mee. One