Doorgaan naar hoofdcontent

Ouders en hun talenten in de klas: ouderparticipatie 2.0 ~ Parents and their talents: parental participation 2.0

Wekelijks komt de mama van Elias op donderdag (voormiddag) in de klas helpen. Ze speelt dan spelletjes, begeleid een groepje tijdens een knutselactiviteit of tijdens een wiskundig spelletje enz.
Het project internationalisering gaf ons niet alleen een andere kijk op ouderbetrokkenheid in de klas en talenten van de kinderen maar ook op de talenten van ouders. De mama van Elias spreekt vloeiend Frans en dat talent gebruiken wij natuurlijk zonder twijfel graag in de klas!
Op donderdag komt Pistache bij onze kleuters op bezoek, Franse woorden, liedjes, verhalen worden op een speelse manier aangeleerd. Vorige week ging Horya aan de slag met Pistache. De kleuters vonden het super leuk en genoten volop, niet alleen de kleuters maar ook de juf vond het top om te zien hoe talenten van ouders in de klas geïntroduceerd kunnen worden. Learn together to live together!

Every week Elias his mom comes over on thursday ( in the morning until the noon) to help me out. She plays games with the kids, helps a group of kids who are doing some painting activities or she supports a group during  mathematical games. Our project internationalization gave us another view about parental involvement and about the talents from children, not only about that but also about talents from parents. Elias his mom speaks French fluently and we will use that talent in our class without doubt. 
On thursday Pistache pays a visit in our class to teach the children French in a playfull way. They learn words, songs and stories. Last week Horya used her talent and had a meet and greet with Pistache, working together to learn kids French. 
The kids loved it and enjoyed it very much, not only the kids but also the teacher loved it so much. It was an amazing experience to see that parents and their talents are introduced in our classes. Learn together to live together! 









Ouders die ook graag nog eens op bezoek willen komen, laat het ons weten in het schriftje van je kleuter. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rikko in de klas van D ~ Rikko in D his class

D. heeft de diagnose ASS. Communiceren is voor D. niet eenvoudig. Het wordt hem aangeleerd met allerlei hulpmiddelen. De klas is aangepast voor hem. Hij heeft een eigen hoekje. Alle teamleden zijn voorbereid. Er werden op school heel wat aanpassingen doorgevoerd voor hem. D was diagnosed with ASS. Communicate is really hard for him. They teach him with all kinda little small tools. They adjusted the classroom for him, he has his own corner to work in. All team members are prepared and know what to do. At school a lot of adjustments were arranged for him.  Hij wordt in de klas begeleid door een Pedagogisch therapeut en een logopedist. Op de foto's kan je zien hoe de P.T de daglijn met hem overloopt. During the lessons he is guided by a pedagogical therapist and a speech therapist. On the pictures you can see how the P.T shows him the schedule of the day. In de les LO bekijken we hoe D.  wordt begeleid en ondersteund door de leerlingen. De leerkracht weet duidelijk welke signa

Learn together

Introductie tot Schrijfdans Een van de doelstellingen van het project is methodes en methodieken uitwisselen. Schrijfdans bevordert de schrijfmotoriek bij kleuters via beweging en expressie. Het start bij de grove motoriek en leidt naar de fijne motoriek. De Spaanse kleuters in deze school staan verder in hun schrijf- en leesonderwijs in vergelijking met onze kleuters,  Vanaf de 1e kleuterklas worden kleuters reeds geconfronteerd met geschreven woorden en letters. We zagen in de 2e kleuterklas dat zij heel snel hun eigen naam kunnen schrijven en zij herkennen de namen van klasgenoten. Zo ontdekken zij alle letters en gaan zij zelf aan de slag om deze te schrijven. In de 3e kleuterklas schrijven sommige kinderen de dagen van de week, de maanden, letters en cijfers ..... Toch merkten we op dat hun motorische ontwikkeling in de grote bewegingen vrij stug is. Of durfden zij zich niet te uiten op een expressieve manier omdat deze methodiek niet gekend is? Kijk maar mee. One