Doorgaan naar hoofdcontent

Gluren bij de buren ~ Take a peek at the neighbours


We zijn nu al enkele weken verder sinds de Spaanse leerkrachten op bezoek kwamen maar we zijn ze zeker en vast nog niet vergeten. Want de Spaanse sfeer is niet ver weg. Er zijn heel wat dingen die we in de klas doen die we gezien hebben in Spanje. Zowel kleine als grote dingen, maar één voor één allemaal even belangrijk.
Its been a few weeks since the Spanish teachers came to our school to visit us but of course we still think about them. They left but the Spanish atmosphere is not far away. There are a lot of things we do in our classes that we saw during our visit in Spain. Big or small but one by one all important. 

Als een kleuter nu jarig is zingen we niet alleen lang zal ze leven en happy birthday maar ook het Spaanse verjaardagslied compleanus feliz.
De kleuters hebben dit liedje geleerd van de Spaanse leerkrachten tijdens hun bezoek en zijn dol op dit liedje.
When we celebrate a kids birthday we don't only sing our usual birthday songs in flemish and even one in English but we also sing the Spanish song ' compleanus feliz' . That's the song the kids learned from the Spanish teachers during their visit. 



We streven ook naar zelfstandigheid en zagen in Spanje dat de kleuters hun naam zelf op hun koek, drankje en fruit schreven. Wanneer er bij onze kleuters geen naam op hun spullen staat, nemen zij zelf de stift en indien nodig hun naamkaartje. Ze schrijven dan zelf hun naam en zijn dan ook super trots.
An important goal we try to reach is independence, we saw during our visit in Spain that the kids write their own name on the cookies, drinks and fruit. When our kids see there is no name written on their cookies, drinks and fruit they take a marker and their name tag and write their name on it. They feel so proud when they can do that. 



                         












Ouders komen meer en meer naar de klas om spelletjes te spelen of activiteiten te begeleiden. De drempel is daardoor een pak lager geworden om ouders of familieleden uit te nodigen om deel te nemen aan activiteiten in de klas of op school. Een fijne samenwerking die voor iedereen alleen maar voordelen heeft. ( Zie vorige post voor ouders hun video over hun ervaringen hierover)
Parents come to our school more and more to play games and help with activities. Because we do it so often it became normal to have parents in our classes. Its a nice  collaboration with benefits for everybody. ( Check out the previous post with the videos from parents who talk about their experience about this).








Kleuters gaan ook veel meer doen met de woordkaarten per thema. Woordkaarten zijn de woorden die per thema geselecteerd zijn en tijdens dat thema op verschillende manieren dan aan bod komen. In Spanje zagen we het  ' spel ' waar kleuters met wasknijpers waar letters op staan, de juiste letter op een woordkaart gaan steken.
Ze gaan ook op zoek naar letters met vergrootglazen in boeken en schrijven dan woordjes na die ze vinden. De kleuters vinden dit geweldig en doen dit super graag!
Kids are working a lot more with the cards with written words on it. The words on those cards are selected by the teacher and are linked to the project they are working on at the moment. In Spain we saw there is a game with wooden washing pins where letters are written on the end of it. The kids have the cards with the words and look for the same letters on the wooden washing pins to make the word. They also love to search letters in books with a magnifying glass. They write those words down in a little book or with markers on paper or even with crayons on a little blackboard. They love to do it!.














En tot slot iets wat een positieve inpakt heeft voor het zelfvertrouwen van de kindjes en de sfeer in de groep. Elke 3 à 4 weken doen we de  I am special activiteit. Deze activiteit hadden we gezien in tijdens ons bezoek in Spanje. 1 kind staat dan centraal en andere kinderen schrijven allerlei positieve dingen over het kind dat centraal staat en maken daar een tekening van.
Dit doen ouders thuis samen met hun kind en de dag erna brengt iedereen zijn blad mee naar school, vertellen en tonen ze wat er op hun blad staat en krijgt het kind dat centraal staat een bundeltje met allerlei leuke tekeningen van zichzelf en complimenten.
And last but not least something that has a really big influence on the self confidence and the atmosphere from the group. Every 3 - 4 weeks we have an " I am special " activity.
That activity is something we saw during our visit to Spain. 1 kid is ' special ' and all the others write positive things about the kid. They even make a drawing about them. The parents fill in the paper together with their kid, the day after they bring it to school and talk about what they wrote and show the drawings. In the end the kid that's special has a little book with all sweet compliments and drawings. 






Reacties

Populaire posts van deze blog

Invloeden van ons bij onze Spaanse collega's ~ How we influenced and inspired our Spanish colleagues

Open dag – Open week De Spaanse collega’s haalden inspiratie uit onze ‘Open schooldag’. Tijdens ons bezoek in van 24 tot 27 april organiseerden ze een ‘Inclusion week’, waaraan ouders en ook wij als Vlaamse collega’s konden deelnemen. We werkten samen rond drie kleuterverhalen met als thema ‘Inclusie’: "El cazo de Lorenzo" (Lorenzo's pan), "Por cuatro esquinitas de nada" (Vier kleine hoekjes van niets) en  "Orejas de mariposa" (Vlinderoren). INCLUSIVE WEEK. OPEN DAY. We inspired in the idea of having an “Open Day”. But we decided to have it around inclusion. And have the parents participating in it. We had our “Inclusion Week” in April, 24th to 27th (using the visit of our colleagues from Zwaluwnest). During those days, the parents could come and join us with activities that were meant to be about inclusion, around three inclusive stories: “El cazo de Lorenzo” (Lorenzo’s pan), “Por cuatro esquinitas de nada” (Quattre petits coins de rien

Learn together

Introductie tot Schrijfdans Een van de doelstellingen van het project is methodes en methodieken uitwisselen. Schrijfdans bevordert de schrijfmotoriek bij kleuters via beweging en expressie. Het start bij de grove motoriek en leidt naar de fijne motoriek. De Spaanse kleuters in deze school staan verder in hun schrijf- en leesonderwijs in vergelijking met onze kleuters,  Vanaf de 1e kleuterklas worden kleuters reeds geconfronteerd met geschreven woorden en letters. We zagen in de 2e kleuterklas dat zij heel snel hun eigen naam kunnen schrijven en zij herkennen de namen van klasgenoten. Zo ontdekken zij alle letters en gaan zij zelf aan de slag om deze te schrijven. In de 3e kleuterklas schrijven sommige kinderen de dagen van de week, de maanden, letters en cijfers ..... Toch merkten we op dat hun motorische ontwikkeling in de grote bewegingen vrij stug is. Of durfden zij zich niet te uiten op een expressieve manier omdat deze methodiek niet gekend is? Kijk maar mee. One