Doorgaan naar hoofdcontent

Vakantie of niet... het project blijft actief! ~ Holidays or not... our project stays active!

Na ons bezoek aan Spanje waar we een pak ervaringen hebben opgedaan is het tijd voor de volgende stap in het project.
Voor die stap kwam Gema naar onze school 't Zwaluwnest om alles voor te bereiden.
Druk aan de slag om alles tot in de puntjes voor te bereiden zodat beide scholen aan de slag konden.
Een project dat zowel de school in Spanje als de school in Wachtebeke kon doen met oog op inclusie, sociale inclusie.

After our visit in Spain where we learned a lot of things its time for a next step from the project. Because of that step Gema came to our school 't Zwaluwnest to prepare everything. It was a busy day to make sure everything was prepared for both schools. The project includes a Spanish school and a Flemisch school,  set up with a clear goal. Inclusion and more specific social inclusion.  




Na veel overleggen kwamen we op het idee om de pop Rikki te gebruiken.
Rikki is een konijn en komt voor in verschillende verhalen.
Doordat er veel tweelingen zijn in de derde kleuterklas gingen we daar verder op in.
Rikki komt niet alleen naar onze klas maar komt samen met Rikko zijn tweelingsbroer.
Rikko heeft een oortje dat rechtstaat en een oortje dat neerligt en daar is hij toch niet zo gelukkig mee.
Kunnen we hem helpen?

Dit krijgt zeker en vast nog een spannend vervolg...

After many deliberations about the content of the project we decided to use the Rikki doll. 
Rikki is a rabbit that's known from different stories. 
Because there are a lot of twins in the class of the 5year olds we wanted to use that as a way to start the project. Rikki wont be coming alone but he will bring his twin brother Rikko.
Rikko has 1 ear that's standing straight and 1 ear hanging down and that makes him a little sad and unhappy.
Maybe we can help him?

Will be continued.... 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Rikko in de klas van D ~ Rikko in D his class

D. heeft de diagnose ASS. Communiceren is voor D. niet eenvoudig. Het wordt hem aangeleerd met allerlei hulpmiddelen. De klas is aangepast voor hem. Hij heeft een eigen hoekje. Alle teamleden zijn voorbereid. Er werden op school heel wat aanpassingen doorgevoerd voor hem. D was diagnosed with ASS. Communicate is really hard for him. They teach him with all kinda little small tools. They adjusted the classroom for him, he has his own corner to work in. All team members are prepared and know what to do. At school a lot of adjustments were arranged for him.  Hij wordt in de klas begeleid door een Pedagogisch therapeut en een logopedist. Op de foto's kan je zien hoe de P.T de daglijn met hem overloopt. During the lessons he is guided by a pedagogical therapist and a speech therapist. On the pictures you can see how the P.T shows him the schedule of the day. In de les LO bekijken we hoe D.  wordt begeleid en ondersteund door de leerlingen. De leerkracht weet duidelijk welke signa

Learn together

Introductie tot Schrijfdans Een van de doelstellingen van het project is methodes en methodieken uitwisselen. Schrijfdans bevordert de schrijfmotoriek bij kleuters via beweging en expressie. Het start bij de grove motoriek en leidt naar de fijne motoriek. De Spaanse kleuters in deze school staan verder in hun schrijf- en leesonderwijs in vergelijking met onze kleuters,  Vanaf de 1e kleuterklas worden kleuters reeds geconfronteerd met geschreven woorden en letters. We zagen in de 2e kleuterklas dat zij heel snel hun eigen naam kunnen schrijven en zij herkennen de namen van klasgenoten. Zo ontdekken zij alle letters en gaan zij zelf aan de slag om deze te schrijven. In de 3e kleuterklas schrijven sommige kinderen de dagen van de week, de maanden, letters en cijfers ..... Toch merkten we op dat hun motorische ontwikkeling in de grote bewegingen vrij stug is. Of durfden zij zich niet te uiten op een expressieve manier omdat deze methodiek niet gekend is? Kijk maar mee. One