Doorgaan naar hoofdcontent

Projecten op de school ~ Projects at school

We ervaren een zeer actieve en creatieve school. Projecten schieten als paddestoelen uit de grond en zijn allen sociaal bevorderend volgens ons.

We experience a very active and creative school. They have a lot of projects that all support the social inclusion. 

Femuka

Dit is een jaarlijks muziekstraatfestival van de gemeente El Espinar.

This is a yearly streetmusic festival from El Espinar.

Kinderen van de school werken mee aan de versieringen in het straatbeeld.    

Kids work together to make the decorations for the streets.

walking to school

Ter bevordering van gezondheid en veiligheid werd op initiatief van een ouder rond de school aanpassingen doorgevoerd. De politie werkt hier ook aan mee. Kinderen worden aangespoord te voet naar school te komen.

To promote health and safety the parents from the school started with a project to encourage kids to walk to school. The police also cooperates with the school.


Recycling gangster 

Leren recycleren en sorteren. Twee leerlingen van de school halen 2x/week het afval op in de klassen. Zij sorteren dit. Met afval werden kunstvoorwerpen en robots gemaakt.

Learn how to recycle garbage. Two students pick up twice a week the garbage from the classes. They recycle it and sometimes with the garbage the school makes robots and art objects.


De bibliotheek

In de bibliotheek zijn leerlingen van het 5e en 6e leerjaar verantwoordelijk voor het ontlenen van de boeken. Ze houden de boekenkasten netjes en zetten alles op de juiste plaats terug.

In the library students from 5th and 6th grade are responsible for the books. They make sure everything is organized and is set on the right place. 






Cantania 

Een jaarlijks muziekconcert in Valladolid voor en door kinderen. Leerlingen oefenen 1x/week tijdens hun half uurtje middagpauze, samen met de muziekleerkracht.

Its a yearly music concert in Valladolid for and from kids. The students practice once a week during their lunch break together with the music teacher. 



Ook in Brussel (Bozart) gaat dit jaarlijks door.... Cantania Brussel - info
Also in Brussel we have this concert once a year. 

Theater

In het 5e leerjaar werd op een dag een aantal hoofdtelefoons stuk gemaakt. Elke leerling moest 1€ meebrengen om dit te vergoeden.
De leerlingen stelden zelf voor om met deze 1€ materiaal aan te kopen waarvan knutselwerkjes zouden gemaakt worden en verkocht...
Het ene idee leidde tot het andere.
De leerlingen maken een toneelstuk en zullen dit opvoeren in het cultureel centrum van El Espinar. Toegangsprijs €3. De opbrengst gaat naar een jongen in een rolstoel.

Een professioneel toneelspeler uit het dorp helpt hen vrijwillig om dit project te doen slagen.

In 5th grade one day a certain amount of headphones were broken by kids. Each student had to bring 1euro to school to compensate the cost.
The students suggested that they wanted to make little art pieces with the money the kids brought to school. Those art pieces were made to be sold. One thing led to another and the students made a play that they would perform  in the cultural center. The proceeds from the play was donated to a boy in a wheelchair. 



Voorleesproject kleuters/6e leerjaar

De leerlingen van het 6e leerjaar willen hun laatste schooljaar op de lagere school mooi afsluiten. Hun idee was om iets te doen voor andere kinderen op de school. Zij kwamen op het idee om een prentenboek voor te lezen in de kleuterklassen. Ze lezen dit niet zomaar voor.... het is een hele toneelvoorstelling.

The students from 6th grade wanted to end their last schoolyear on a nice way. They got the idea to do something for the other kids at school. They wanted to read a book for all classes in kindergarten. They didn't just read the stories they played the stories and made it into performance. 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Invloeden van ons bij onze Spaanse collega's ~ How we influenced and inspired our Spanish colleagues

Open dag – Open week De Spaanse collega’s haalden inspiratie uit onze ‘Open schooldag’. Tijdens ons bezoek in van 24 tot 27 april organiseerden ze een ‘Inclusion week’, waaraan ouders en ook wij als Vlaamse collega’s konden deelnemen. We werkten samen rond drie kleuterverhalen met als thema ‘Inclusie’: "El cazo de Lorenzo" (Lorenzo's pan), "Por cuatro esquinitas de nada" (Vier kleine hoekjes van niets) en  "Orejas de mariposa" (Vlinderoren). INCLUSIVE WEEK. OPEN DAY. We inspired in the idea of having an “Open Day”. But we decided to have it around inclusion. And have the parents participating in it. We had our “Inclusion Week” in April, 24th to 27th (using the visit of our colleagues from Zwaluwnest). During those days, the parents could come and join us with activities that were meant to be about inclusion, around three inclusive stories: “El cazo de Lorenzo” (Lorenzo’s pan), “Por cuatro esquinitas de nada” (Quattre petits coins de rien

Learn together

Introductie tot Schrijfdans Een van de doelstellingen van het project is methodes en methodieken uitwisselen. Schrijfdans bevordert de schrijfmotoriek bij kleuters via beweging en expressie. Het start bij de grove motoriek en leidt naar de fijne motoriek. De Spaanse kleuters in deze school staan verder in hun schrijf- en leesonderwijs in vergelijking met onze kleuters,  Vanaf de 1e kleuterklas worden kleuters reeds geconfronteerd met geschreven woorden en letters. We zagen in de 2e kleuterklas dat zij heel snel hun eigen naam kunnen schrijven en zij herkennen de namen van klasgenoten. Zo ontdekken zij alle letters en gaan zij zelf aan de slag om deze te schrijven. In de 3e kleuterklas schrijven sommige kinderen de dagen van de week, de maanden, letters en cijfers ..... Toch merkten we op dat hun motorische ontwikkeling in de grote bewegingen vrij stug is. Of durfden zij zich niet te uiten op een expressieve manier omdat deze methodiek niet gekend is? Kijk maar mee. One