Doorgaan naar hoofdcontent

Cultuur opsnuiven ~ Time for a cultural moment


Segovia

Gema en haar familie leidde ons rond in het mooie Segovia.
Segovia is een Spaanse stad in de regio Castilië en León en hoofdstad van de gelijknamige provincie Segovia. De oude stad ligt boven op een rots. De stad ligt 87 km van Madrid.
In de stad zijn veel Romeinse en middeleeuwse monumenten te zien. Het Romeinse aquaduct van Trajanus, uit de 1e eeuw, loopt ca 28 m hoog door een deel van het centrum. De constructie bestaat uit 160 bogen, deels in twee verdiepingen, gebouwd van 24.000 granieten blokken. De lengte van het aquaduct is 728 m, en maakte deel uit van de 16 km lange waterleiding tussen Ríofrío en Segovia.
De gotische kathedraal werd gebouwd tussen 1525 en 1577 en staat sinds 1985 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Gema and her family gave us a tour in Segovia.

Segovia is a city in the autonomous region of Castile and León, Spain, famous for its magnificent Roman aqueduct and for its cathedral, one of the last Gothic temples to be built in Europe. It is the capital of Segovia Province.


Ávila

Ávila is een stad en gemeente in Spanje, in de regio Castilië en León. Het is de hoofdstad van de gelijknamige provincie Ávila. De stad telt 58.915 inwoners (in 2012), bevindt zich in de Spaanse Hoogvlakte en is de hoogst gelegen stad van Spanje (1127 m).
Bezienswaardigheden zijn de stadsmuur en de kathedraal, die deel uitmaakt van de omwalling, alsook talrijke romaanse kerken en kloosters. De oude stad en de kerken buiten de stadsmuur zijn opgenomen in de Werelderfgoedlijst van de UNESCO sinds 1985.

Ávila  is a Spanish town located in the autonomous community of Castile and León, and is the capital of the Province of Ávila.
It is sometimes called the Town of Stones and Saints, and it claims that it is one of the towns with the highest number of Romanesque and Gothic churches per capita in Spain. It has complete and prominent medieval town walls, built in the Romanesque style. The town is also known as Ávila de los CaballerosÁvila del Rey and Ávila de los Leales (Ávila of the Knights, the King and the Loyalists), each of these epithets being present in the town standard.



Madrid 

Madrid is de hoofdstad en grootste stad van Spanje.

Madrid is the capital city and the biggest city of Spain.





















Reacties

Populaire posts van deze blog

Invloeden van ons bij onze Spaanse collega's ~ How we influenced and inspired our Spanish colleagues

Open dag – Open week De Spaanse collega’s haalden inspiratie uit onze ‘Open schooldag’. Tijdens ons bezoek in van 24 tot 27 april organiseerden ze een ‘Inclusion week’, waaraan ouders en ook wij als Vlaamse collega’s konden deelnemen. We werkten samen rond drie kleuterverhalen met als thema ‘Inclusie’: "El cazo de Lorenzo" (Lorenzo's pan), "Por cuatro esquinitas de nada" (Vier kleine hoekjes van niets) en  "Orejas de mariposa" (Vlinderoren). INCLUSIVE WEEK. OPEN DAY. We inspired in the idea of having an “Open Day”. But we decided to have it around inclusion. And have the parents participating in it. We had our “Inclusion Week” in April, 24th to 27th (using the visit of our colleagues from Zwaluwnest). During those days, the parents could come and join us with activities that were meant to be about inclusion, around three inclusive stories: “El cazo de Lorenzo” (Lorenzo’s pan), “Por cuatro esquinitas de nada” (Quattre petits coins de rien

Learn together

Introductie tot Schrijfdans Een van de doelstellingen van het project is methodes en methodieken uitwisselen. Schrijfdans bevordert de schrijfmotoriek bij kleuters via beweging en expressie. Het start bij de grove motoriek en leidt naar de fijne motoriek. De Spaanse kleuters in deze school staan verder in hun schrijf- en leesonderwijs in vergelijking met onze kleuters,  Vanaf de 1e kleuterklas worden kleuters reeds geconfronteerd met geschreven woorden en letters. We zagen in de 2e kleuterklas dat zij heel snel hun eigen naam kunnen schrijven en zij herkennen de namen van klasgenoten. Zo ontdekken zij alle letters en gaan zij zelf aan de slag om deze te schrijven. In de 3e kleuterklas schrijven sommige kinderen de dagen van de week, de maanden, letters en cijfers ..... Toch merkten we op dat hun motorische ontwikkeling in de grote bewegingen vrij stug is. Of durfden zij zich niet te uiten op een expressieve manier omdat deze methodiek niet gekend is? Kijk maar mee. One