Doorgaan naar hoofdcontent

Aandacht voor diversiteit ~ Attention for diversity

Er lopen 750 leerlingen school (250 kleuters, 500 lagere schoolkinderen) verdeeld over 10 kleuterklassen en 21 klassen in het lager. De school telt 45 teamleden.

There are 750 students at school (250 in kindergarten and 500 in primary school) divided over 10classes in kindergarten and 21classes in primary school. The school has 45 team members. 

Anders dan in Belgiƫ bestaat het team niet enkel uit leerkrachten. Ook een ondersteunend team is aanwezig op de school (zie schema).

Different than in Belgium is that the team are not only teachers, there is also a supporting team at school. ( check the diagram) 
 In overleg met de psychologe van het orientatieteam

Meeting with the psychologist from the orientation team

De AL aan het werk: expressie uitlokken met emotiekaarten

The AL working and trying to provoke expression with emotion cards

De PT aan het werk: materiaal op maat van het kind
                          
                           The PT working: materials provided personally for this kid

De "compensatoria" aan het werk: vlot leren lezen en "leren leren",

The " compensatoria " working: learn how to read fluently and learn how to learn 

In het 5e leerjaar een leerling op niveau taal van 3e leerjaar.

In 5th grade a student is learning language subjects on the level of the 3th grade.


De leerling werkt in de klas met dezelfde zinnen, mits aangepaste opdracht.

The student gets the same sentences but an adjusted version.

Er is een grote openheid onder de andere leerlingen wat aanpassingen betreft. Voor ons een voorbeeld van sociale inclusie. 

There is a big open mind along the students about adjustments, this is a great example from social inclusion.












Reacties

Populaire posts van deze blog

Rikko in de klas van D ~ Rikko in D his class

D. heeft de diagnose ASS. Communiceren is voor D. niet eenvoudig. Het wordt hem aangeleerd met allerlei hulpmiddelen. De klas is aangepast voor hem. Hij heeft een eigen hoekje. Alle teamleden zijn voorbereid. Er werden op school heel wat aanpassingen doorgevoerd voor hem. D was diagnosed with ASS. Communicate is really hard for him. They teach him with all kinda little small tools. They adjusted the classroom for him, he has his own corner to work in. All team members are prepared and know what to do. At school a lot of adjustments were arranged for him.  Hij wordt in de klas begeleid door een Pedagogisch therapeut en een logopedist. Op de foto's kan je zien hoe de P.T de daglijn met hem overloopt. During the lessons he is guided by a pedagogical therapist and a speech therapist. On the pictures you can see how the P.T shows him the schedule of the day. In de les LO bekijken we hoe D.  wordt begeleid en ondersteund door de leerlingen. De leerkracht weet duidelijk welke signa

Learn together

Introductie tot Schrijfdans Een van de doelstellingen van het project is methodes en methodieken uitwisselen. Schrijfdans bevordert de schrijfmotoriek bij kleuters via beweging en expressie. Het start bij de grove motoriek en leidt naar de fijne motoriek. De Spaanse kleuters in deze school staan verder in hun schrijf- en leesonderwijs in vergelijking met onze kleuters,  Vanaf de 1e kleuterklas worden kleuters reeds geconfronteerd met geschreven woorden en letters. We zagen in de 2e kleuterklas dat zij heel snel hun eigen naam kunnen schrijven en zij herkennen de namen van klasgenoten. Zo ontdekken zij alle letters en gaan zij zelf aan de slag om deze te schrijven. In de 3e kleuterklas schrijven sommige kinderen de dagen van de week, de maanden, letters en cijfers ..... Toch merkten we op dat hun motorische ontwikkeling in de grote bewegingen vrij stug is. Of durfden zij zich niet te uiten op een expressieve manier omdat deze methodiek niet gekend is? Kijk maar mee. One